Skip to main content

Ostrzeżenie przed oszustami podszywającymi się pod pracowników Banku

Szanowni Państwo!

Bardzo prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, w związku z licznymi wyłudzeniami telefonicznymi oszustów, którzy podają się za pracowników banku, czy też podszywających się pod numer Infolinii.

Schemat działania przestępców jest bardzo podobny.

  • Oszuści dzwonią i podają się za pracowników banku, często jako departament bezpieczeństwa lub działu technicznego.
  • Może się zdarzyć, że na ekranie telefonu ofiary oszustwa wyświetla się nazwa jego banku.

Przestępcy dzwonią pod pretekstem anulowania transakcji, zaciągnięcia kredytu lub innej operacji bankowej. Poinformują, że środki na koncie są w niebezpieczeństwie. Zachęcą podczas rozmowy do zainstalowania oprogramowania. Po zainstalowaniu aplikacji i podaniu kodu, który wyświetli się na ekranie urządzenia, przestępcy uzyskują nieograniczony dostęp do zwartości urządzenia i przejęcia kontroli nad komputerem lub smartfonem. Otrzymuje także pełną kontrolę nad kontem bankowym.

W ten sposób mogą zostać skradzione środki finansowe znajdujące się na koncie, jak również zaciągnięte kredyty.

Przestępcy podczas rozmowy są bardzo przekonujący, tłumaczą w jaki sposób zachować bezpieczeństwo oraz ostrzegają jakich metod używają oszuści.

Przy odmowie mogą grozić konsekwencjami.

Bardzo prosimy aby pamiętać:

  • Za każdym razem, jeśli rozmówca wywołuje poczucie pośpiechu lub presji, należy być uważny. Atakujący próbują zmusić do popełnienia błędu. Nawet jeśli na początku rozmowa telefoniczna wydaje się być w porządku, w momencie, kiedy zacznie wydawać się podejrzana, należy przerwać rozmowę.
  • Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku rozmówców, którzy nalegają na zainstalowanie na komputerze, telefonie czy innym urządzeniu konkretnego programu lub aplikacji.
  • Nigdy nie należy ufać nazwie ID dzwoniącego. Atakujący często fałszują numer, więc może wyglądać na to, że pochodzi z prawdziwej organizacji lub ma ten sam numer kierunkowy co Twój numer telefonu.
  • Nigdy nie należy pozwolić rozmówcy przejąć tymczasową kontrolę nad komputerem ani nie zgadzać się na pobranie dodatkowego oprogramowania. W ten sposób można zainfekować komputer.
  • Nigdy nie wolno podawać osobie po drugiej stronie słuchawki informacji, które powinna już mieć. Na przykład, jeśli zadzwoni do Ciebie bank, nie będzie pytał o numer konta.
  • Jeśli wydaje się, że rozmowa telefoniczna jest atakiem należy się rozłączyć.

Dla potwierdzenia, że rozmowa telefoniczna była wiarygodna, należy skontaktować się osobiście z dowolną placówką banku lub zadzwonić bezpośrednio na numer obsługi bankowości elektronicznej 85-7319555.

  • Należy również uważać na otrzymywane wiadomości e-mail i sms-y, w szczególności zawierające niebezpieczne linki i odnośniki do stron internetowych.